Dat was het dan...

13 juni 2013 - Singapore, Singapore

Dat was het dan. Ik ben nu echt aan het eind gekomen van vijf en een halve week 'me-time'. Alleen nog de vlucht van Singapore naar Nederland en dan is het echt over.
Wat heb ik veel gedaan en gezien! Als ik terugdenk aan de dagen dat ik hier aan het begin van mijn reis in Singapore rondliep, dan lijkt dat wel een half leven geleden...
Ik heb net al mijn foto's nog eens de revue laten passeren. Het is een mooi 'verslag' van alle herinneringen.
De twee dagen hier in Singapore waren een heel goed begin. In die twee dagen heb ik kunnen wennen aan het 'weg' zijn. En tegelijk heb ik ook veel gezien van deze bijzondere stad: de enorme wolkenkrabbers in het centrum, de Botanic Gardens, de tempels, Chinatown, het boottochtje over de rivier, Gardens by the Bay (inclusief klompen en tulpen) en als afsluiter de enorme tropische bui. De stopover in Singapore was een goed besluit!
En daarna vijf volle weken down under. Brisbane was een goede plek om op te starten. Het was een leuk begin met het 'koala knuffelen' en 'kangoeroe aaien' in Lone Pine Koala Sanctuary. Maar ook de stad zelf was leuk met het shoppingcenter, het strand midden in de stad op South Bank, de boottocht over de Brisbane River en de wandeling in het donker met de lichtjes van de stad om me heen.
En daarna begon het echt. Met de Greyhound van plaats naar plaats.
Eerst Noosa met het National Park en de stranden. Hier merkte ik weer dat ik me toch wel erg graag terugtrek. Ik had nog weinig zin in 'gezellig doen' en het hoefde ook niet van mezelf. Fijn! :-)
Rainbow Beach was leuk door het strand met alle kleuren, de zandvlakte, de poging tot sandboarden (hilarisch) en de mooie zonsondergang.
En toen kwam Hervey Bay. Hier begon ik echt te ontspannen. Ik genoot van het kleine hostel, de wandeling over het brede zandstrand, de pelikanen bij zonsondergang en de honderden Fruit Bats die in de schemering over me heen vlogen. Magisch moment!
Daarna Fraser Island. Lachen met gids Mike in de bus, wandelen door het regenwoud met bloedzuigers en andere creepy crawlies, met de bus over het strand, zwemmen en peddelboarden in de meren, in een rubber band door Eli Creek in de regen, het scheepswrak, Indian Head, de dingo's en niet te vergeten het vluchtje als co-piloot. Cool!
Toen terug naar Hervey Bay en het verlaten hostel en daarna door naar Agnes Water voor een ochtend golfsurfen, een spontaan middagje barbecueen bij een local, een bezoek aan een stoffig museumpje en een leuke middag in Town of 1770.
En toen kwam Rockhampton. Wat was dat een belevenis! Eerst de bedbugs en de ijskoude nacht op de keukenstoelen van de YHA. En daarna de Myella farmstay met Shane en de boerenfamilie, de koeien, paarden, kippen en de kletsende Kaketoe en Galah. Twee heerlijke ritjes te paard door de outback tussen de kangoeroes, wallabies en zelfs een slang. Crossmotor rijden, koeien melken en eieren rapen. Een droom kwam uit :-). En toen terug in Rockhampton de rodeo en een heerlijke steak. Geweldig! En over het verkeerdboeken van de Greyhound en de junkies bij de bus gaan we het gewoon niet meer hebben. :-)
Airlie Beach was ook leuk. Een mooi plaatsje tegen een heuvel, een prachtig hostel tussen de bomen, lachende Kookaburra's en krijsende Kaketoes, een mooie baai met Esplanade en lagoon, zon en palmen met kokosnoten op het strand.
Daarna drie dagen zeilen in de Whitsundays met kapitein Max en zijn grappige crew. Witte stranden op Whitsunday Island, snorkelen tussen de vissen en het koraal, de zonsondergangen en de volle maan, uren kletsen op het dek en slapen op de deinende boot. Met harde wind terug zeilen naar de haven. Spannend! Na deze tour had ik een lichtelijke energiedip. En een snijwond in mijn teen als herinnering aan het koraal.
Townsville. Tja. Dooie bedbugs in mijn tassen, wasmachines, drogers, insectenspray en de supermarkt. Het is er vast leuk, maar ik kan je er niets over vertellen ;-).
Maar over Cairns destemeer! Wat een heerlijke sfeer in de stad. Leuk centrum, multiculti samenleving, een Esplanade met lagoon, een Night Market met kraampjes vol souvenirs, aardige locals, mooie Botanic Gardens, Mt Whitfield park, honderden Rainbow Lorikeets in de bomen van het centrum en vooral veel te doen! Een dagje naar Tjapukai Aboriginal Park, daarna met de Skyrail naar Kuranda en met de Scenic train weer terug. Een halve dag raften in de Barron River, wat was dat leuk! En snorkelen in het Great Barrier Reef tussen de zeezieke mensen.
En een 2-daags uitstapje naar Cape Tribulation met George de Aboriginal gids: Mossman Gorge, krokodillen in de Daintree River, witte stranden, het oudste regenwoud van de wereld, een hostel met een privekamer vlakbij het strand, spinnen zo groot als mijn hand en 's avonds een Nightwalk met zaklampen door het regenwoud, samen met de duitse Rene.
Terug in Cairns weer op pad voor een dagtrip naar Atherton tablelands met de gekke Captain Matty en zijn blote voeten: zwemmen in watervallen en vulkanische meren, glijden van rotsen en heel veel chocola en passievruchten eten. Na deze week Cairns was ik wel 'een beetje moe' :-).
En toen een binnenlandse vlucht naar Darwin om deze reis af te sluiten in the Top End van Australie. Het was vooral heet. Maar ook leuk. De Mindil Beach sunset markets waren super met de didgeridoo mannen, honderden eetkraampjes en krokodillenhapjes. En verder voerde ik daar vissen bij Aquascene, bezocht ik de Parap markets met tropische vruchtendrankjes en ook nog een dokter, omdat ik mijn teen niet meer herkende... Gelukkig deed de antibiotica wonderen.
Ik fietste naar Crocodylus Park, waar ik met een 'baby croc' knuffelde en ook naar East Point met uitzicht over de skyline van Darwin. Ik kletste met de italiaanse Mina bij the Whaterfront en sloot mijn reis af met een dagje Litchfield National Park met Australische senioren :-). We voerden krokodillen in de Adelaide River, zwommen bij watervallen, bekeken termietenheuvels en dronken champagne bij zonsondergang.
Een mooi eind van een mooie reis!

Ik was blij met de keuze voor Australie. Ik voelde niet de verliefdheid op het land, zoals ik dat in Nieuw Zeeland heb ervaren, maar ik voelde me hier wel veilig en kon me goed verstaanbaar maken. Het is er echt prachtig, er was veel te zien en te doen en het klimaat was heerlijk (okee, de laatste week had voor mij een paar graadjes minder gemogen, maar ik zal niet klagen over de temperatuur, terwijl het in Nederland zo slecht is geweest).
Iets wat ik hoop is dat dit land een manier vindt om de Aboriginals hun waardigheid weer terug te geven. Ik werd er soms verdrietig van om te horen hoe er in het verleden met deze mensen is omgegaan, maar ook om te zien hoe er nu met ze wordt omgegaan en hoe ze aan de rand van de samenleving staan...
Een ander klein minpuntje was de leeftijd van mijn medereizigers. Ik was toch echt zo'n 10 tot 15 jaar ouder dan de meeste backpackers hier. Gelukkig werd ik wel steeds een stuk jonger geschat, dus aan aanspraak had ik gelukkig geen gebrek. Maar ik merkte wel dat ik andere interesses had en daardoor de contacten zelf een beetje afhield. Hoewel ik leuke mensen ben tegengekomen, heb ik dit keer geen hele dikke vrienden gemaakt. Maar dat was ook mijn doel niet. Ik wilde tot mezelf komen, mijn eigen plan trekken, even alleen maar voor mezelf zorgen en in mijn eigen energie zijn en dat is, misschien juist wel mede hierdoor, goed gelukt!
Ik heb de afgelopen weken even afstand kunnen nemen van mijn leven, ik ben weer opgeladen en heb er weer zin in. Dat is fijn. En nodig ook, want thuis wachten weer nieuwe dingen, die mijn aandacht zullen vragen...

Lieve allemaal, zo aan het eind van mijn reis wil ik jullie enorm bedanken voor het meelezen en meeleven via dit reisdagboek! Het was fijn om jullie reacties te lezen hier op de site, via de mail en via whats app. Doordat ik mijn verhalen hier kwijt kon, heb ik, ondanks het 'alleen reizen', toch kunnen 'delen'. En dat maakte alles toch wel extra leuk!

Zo, en nu lekker naar mijn lieve vriendje, mijn katje, mijn lieve vader, moeder en broer. En naar mijn eigen bed, eigen badkamer, eigen keuken en naar een beetje privacy. Grappig hoe je 'gewone' dingen opeens veel meer waardeert :-)

Heel veel liefs en tot gauw!!!

1. Papa:
    12 juni 2013
    Morgen is het dan zover! Eindelijk kunnen we je weer in onze armen sluiten!!! Maar we hebben je deze reis zo gegund en we zijn blij dat je er met volle teugen van hebt genoten! Nog een nachtje slapen en dan ben je weer in ons midden. Een dikke kus van papa en mama.
  2. Gwen:
    Lieve Jet,
    Goede reis en welkom thuis in het hof. Leuk om je snel weer hier te zien!

Liefs,
    Gwen
  3. Anous:
    12 juni 2013
    Wat een mooie samenvatting en wat een ervaringen op een rij. Geef het maar een mooi plekje zodat je er nog regelmatig aan terug kan denken.
    Toch ook wel fijn om je weer dichterbij te hebben vanaf morgen.
    Een goede vlucht!!
    Dikke kus, Anous
  4. A-M:
    13 juni 2013
    Wat een mooie verhalen, zo helemaal Mariëtte!! Heel erg leuk om je via je reisdagboek te kunnen volgen. Ben nog nooit in Australië geweest, maar staat zeker nog op mijn lijstje. Heb door jouw verhalen alvast een leuk voorproefje gehad.

Hoop dat je reis in alle opzichten geslaagd is en vooral dat je weer opgeladen bent en vol dubbele energie je leven in NL weer op kunt pakken.

Geniet weer lekker thuis van privacy, eigen badkamer en bed zonder bedbugs en andere creepy crawlies!!!

We gaan snel een wijntje drinken op een zonnig? terras in Leiden!!

Liefs, A-M