Brisbane

10 mei 2013 - Brisbane, Australië

Hoi allemaal! Nou, Brisbane dus... :). De 8e mei kwam ik hier aan. Ik kwam weer zonder problemen door de paspoortcontrole, maar ik werd er wel uitgepikt om me samen met wat anderen op te stellen naast mijn bagage op een rode lijn om me te laten besnuffelen door een labrador. Gelukkig mijn kilootje hasj thuisgelaten ;). Op de luchthaven gelijk maar een Sim-kaart gescoord, dus nu ben ik in geval van nood gewoon te bereiken en kan ik gezellig af en toe sms-en (mijn nummer voor de liefhebbers te verkrijgen via de mail ;) ).
Het weer is hier heerlijk. Niet die vochtige klamme hitte, maar gewoon lekker een graadje of 20 en 't-shirtjes weer'. Fijn!
Mijn kamer in 'Aussy way backpackers' was gelukkig ook al vrij op de vroege morgen, dus ik kon gelijk inchecken. Heerlijk, want ik was moeeeeee. Jammerlijk genoeg lag mijn kamer direct naast de huiskamer (met loeiharde tv) en keuken. Een behoorlijke herrie was het wel, maar met oordoppen toch fijn een paar uur geslapen.

De rest van de dag stond in het teken van 'getting started'. Plattegrondje halen, openbaar vervoerkaart kopen, nog wat dingetjes shoppen en zaken regelen bij de Greyhound. Ik kwam er vlak voor vertrek in Nederland achter dat een paar van mijn pogingen een bepaalde pas te boeken toch door alle 'error-meldingen' waren heengekomen, want er was twee keer een groot bedrag van mijn rekening geschreven! Oeps! Maar het wordt nu keurig geregeld.

Na een paar uur rommelen in de stad bleek iets wat ik me nog niet gerealiseerd had: het wordt hier om half zes al donker! We zitten hier qua seizoen tegengesteld aan Nederland en hoewel de temperaturen hier nu wel heerlijk zijn, gaat het licht hier dus blijkbaar wel vroeg uit! Ook de winkels gingen om zes uur dicht, dus ik besloot een hapje te eten en heb nog een beetje zitten internetten bij een Food Court (gratis wifi te vinden bij allerlei zaakjes, handig!). Het voelde in het donker in een vreemde stad, met jetlag, niet heel fijn meer 's avonds in mijn eentje op straat, dus ik ben terug gegaan naar het hostel en ben op tijd gaan slapen. Ik had ook nog helemaal geen zin om te socializen met mijn moeie duffe kop, merkte ik. Die jetlag hakte er nog flink in.

Om 1.00 uur echt klaarwakker. En echt niet meer kunnen slapen, he? Die tv stond nog steeds (hard) aan en er zat ook de hele nacht iemand naar te kijken... Beetje liggen lezen dan maar en pas om vier uur lukte het weer.
's Ochtends soort van dufjes, maar gelukkig toch in staat om op te staan. Vorige verhaaltje op internet gezet en toen op weg. Ik wilde naar de Lone Pine Koala Sanctuary. Dat is een soort dierentuin(tje) met typisch Australische dieren, maar vooral veel Koala's. Ik kon me niet herinneren er ooit een van dichtbij te hebben gezien, maar dat heb ik daar wel goedgemaakt!
Het ritje erheen in de bus was al leuk, want nu zag ik eindelijk iets van de stad en de omgeving. Het park zelf was echt helemaal leuk. Overal boompjes met koala's. Ze zitten de hele dag een beetje rond te kijken. Die beesten hebben luieren echt tot een kunst verheven! Ze hangen de hele dag met hun dikke kont op een tak, krabben zich eens hier en daar, eten een eucalyptusblaadje en kijken weer wat rond. Ze hebben trouwens een heel typisch luchtje.
Je kon daar tegen betaling met ze op de foto. Eerst vroeg ik me af hoe leuk dat voor die koala's is, maar ze leken er eigenlijk heel relaxed bij, je sponsorde het goede doel ermee en het is stiekem natuurlijk ook wel heel leuk en bijzonder om eens te 'koalaknuffelen' :-). De Koala op mijn foto heette 'Finn' en hij woog een kilootje of zeven. Cute! Hierna door naar de kangoeroe-wei. Hier lagen en sprongen verschillende kangoeroes, die ook heel aaibaar (lekker zach!) waren. In de rest van het park nog meer gekke beesten (in hokken) gezien, zoals Tasmaanse duivels, wombats, dingo's, vogelbekdieren, slangen, hagedisachtigen en verschillende (grote) vogels, zoals de emoe en de kookaburra.

Eenmaal uitgekeken met de bus weer terug en door naar de volgende bezienswaardigheid: de supermarkt. Oh My God: wat is alles duur hier! Een maaltijdsalade (en echt geen grote) kost 5 dollar en een pakje koekjes al gauw 4 dollar. Jee, dat is even wennen zeg. Nou ja, een mens moet toch eten, dus vooruit. Daarna in het donker een wandeling langs de rivier gemaakt naar het hostel. Mooi met alle lichtjes van de stad. De stad heeft een hoog 'hoge gebouwen-gehalte' en heeft net als Singapore een heuse skyline.

In het hostel aangekomen lekker onder de douche (graag maximaal 3 minuten...) en een poging tot slapen gedaan, terwijl de huiskamer vol zat en de tv door mijn papieren muur heen schalde, pfff. Hier hoef je dus geen 'single room' te boeken om bij te komen van je reis, zeg. In een dorm op de tweede verdieping was ik vast meer aan mijn rust gekomen, maar ja, dat is achteraf gepraat. De volgende ochtend (10 mei) werd ik om zes uur wakker geschreeuwd door jongens die op tv naar voetbal keken. Good morning, Brisbane. Dit overtuigde me ervan vandaag te vertrekken, bedankt! :).

Uitgechekt, wat vriendelijke (echt!) feedback over de geluidsoverlast gegeven (moest het toch even kwijt) en mijn koffertje op het station in een locker achtergelaten. De ochtend gespendeerd aan de cityhopper-boot, die over de Brisbane river vaarde. Leuk ritje. Bij South Bank uitgestapt. Ze hebben hier aan de oever van de rivier een park aangelegd, compleet met zwembad en strandje. Heel grappig en gezellig. Er liepen ibussen rond en er stonden prachtige Mangrove (?) bomen. Hierna weer naar het centrum gewandeld, kijkje genomen in de City Hall (ach...) en op zoek naar een computer freak om deze blondie uit te leggen hoe ze die foto's van haar camera op haar tablet moet transporteren. Bij Vodafone gewoon maar gevraagd om een 'internetnerd' en ja, die was aanwezig, hihi :). Een vlotte jongen (zonder bril) kon me uitleggen wat ik weten wilde. Fijn!

En toen in de Greyhound bus. Gezellig naast een Nederlandse meid uit IJmuiden, die al 7 maanden onderweg was hier. Leuk zitten praten over van alles en het reizen hier. Na een paar uur in Noosa aangekomen en na een telefoontje opgehaald door de shuttle-bus van 'Flashpackers hostel', een schoon hostel, dat vandaag zijn 3e verjaardag vierde met een gratis barbecue. Leuk! Met spelletjes... Niet leuk! Soort kartonnen-doos-happen zonder om te vallen. Hier heb ik dan na een vermoeide dag echt geen zin in met een groep waarin ik niemand ken. Ik geloof dat ik oud word...;). Gezellig in de 'dooie-dozen-hoek' zitten praten met een Duitse jongen. Dat was dan wel weer heel leuk.

En nu ga ik nog een kopje thee drinken en dan mijn bed maar eens opzoeken. Slaap voor het eerst in een dorm. Mijn kamergenoten heb ik nog niet ontmoet. Heb ze alleen samen horen zingen onder de douche. Dat belooft wat :). Tot later!!!

p.s. in Australie wonen vooral 'blanken', pap. Hoewel ik ook wel een hoop Aziaten heb gezien inderdaad. En Aboriginals natuurlijk, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

1. Mama:
    10 mei 2013
    Lieve Mar, wat een geweldig mooi verhaal. En wat heb je in die korte tijd al weer veel meegemaakt. Besnuffeld worden door een labrador, sociaal slapen in een hostel, op de foto met een kangoeroe en koala Finn, die twee keer zo veel weegt als een flinke pasgeboren baby....! Nu op weg met de Greyhound naar nieuwe "uitdagingen" in Noosa. Veel plezier meis! Dikke kus van mama.
  2. Willemieke:
    10 mei 2013
    Hey,

Wat een verhalen zeg meid. Hopelijk kom je tot rust.
    Geniet van je vrije tijd en ben benieuwd naar je nieuwe verhalen!
  3. Gwen:
    Lieve Mariëtte,
    Wat leuk om bij het opstaan al je mooie verhalen te lezen. Wat maak je daar veel mee!
    In het hof gaat alles goed, behalve dan dat het hier regent. En het is wat stil aan de andere kant van de muur zonder jou ;). Eergisteren gezellig met Joakim gekletst toen hij in het hofje was. Hij vertelde Marc en mij o.a. over deze reisblog. We gaan je met plezier volgen!

Laat los, geniet, eet de Tam Tam cookies (heerlijk) en drink gingerbeer :) en nog belangrijker ... "no worries"!

Dikke zoen,
    Gwen
  4. Papa:
    Hej Mar,

Wat een heerlijk verhaal weer. En wat een leuke dieren hebben ze daar. De foto's heb ik al op de grote computer gedownload, zodat we ze gemakkelijk kunnen bekijken.
    In Nieuw-Vennep schijnt inmiddels de zon. Vanmorgen regende het pijpenstelen. We wachten met spanning af waar je inmiddels bent aangekomen. Door dat tijdsverschil tussen Australie en Nederland lijkt alles nog verder weg.
    We blijven je volgen! Goede reis,
    Papa
  5. Iekie:
    Hey sis !!

Wauw, dat klinkt allemaal goed zeg! Wat heb je al een hoop beleefd! Volgens mij heb je het heeeeeel erg naar je zin :-)
    Fijn joh!!
    Ik vind het superleuk om zo je avonturen mee te kunnen lezen en...(hou je vast)..... ik krijg er bijna reiskriebels van!!!

Dikke X,
    Iekie
  6. Daisy:
    16 mei 2013
    Prachtige verhalen en heerlijk om te lezen!
    Geniet ervan meid!

Xxxx