Singapore stopover

8 mei 2013 - Singapore, Singapore

Hoi allemaal!

Ik ben in Australie gearriveerd hoor! Ben nu officieel 'down under'! Joehoeee! :-) Sinds ik van huis vertrokken ben, heb ik nog niet de gelegenheid gehad om wat te schrijven, maar heb natuurlijk wel al van alles meegemaakt! Bij het begin beginnen maar? Wel een lang verhaal inmiddels hoor!

Op 5 mei werd ik door Joakim en mijn ouders uitgezwaaid op Schiphol. Een klein traantje bij het afscheid, maar dat moet mogen, toch?! De vlucht naar Singapore verliep eigenlijk best. We vertrokken om 11.15 uur en kwamen 12,5 uur later aan. Nederlandse tijd dus in de late avond, maar door de 6 uur tijdverschil zou daar dan de dag alweer beginnen. Reden dus om goed te slapen onderweg... De eerste uren was er volop 'entertainment' door stuwardessen, die van alles in 'rondes' uitdeelden: pinda's, drankjes, koptelefoon, een tasje met warme sokken en een tandenborstel, een warme lunch enz. Je zou denken 'dat kan efficienter!', maar ik dacht vooral dat ze dit deden om je bezig te houden :)

Daarna begon de lange zit. De films konden me niet echt boeien, maar een paar afleveringen van seizoen 6 van Big Bang theory hielpen me wel weer een uurtje verder. En ik kon natuurlijk weer voor geen meter slapen in die stoelen, maar ik had me voorgenomen om me hier niet druk over te maken. Na het 12,5 uur opgevouwen zitten, was ik lichtelijk brak toen we landden. Ondanks het stressen onderweg over de strengheid van de douane van Singapore, kwam ik deze zonder kleerscheuren door (je schijnt zelfs geen kauwgom in te mogen voeren, wist ik veel). Thuis had ik bij de SIA (Singapore Airlines) een stopover pakket geboekt. Hierbij hoort transfer vliegveld/hotel, een nachtje in het hotel, gratis entree in de meeste toeristische attracties en gebruik van de hop on/hop off bus. De SIA-stopover-balie had op het vliegveld gelukkig snel gevonden en met een speciale bus werd ik naar m'n hotel (Lavender) gebracht. Goed geregeld!

In het hotel kwam ik er achter dat ik het 'Engels met accent' van de 'Singapoerezen' niet zo goed kan verstaan. Na drie keer vragen om herhaling vond het meisje achter de balie me niet meer leuk en pakte ze een rekenmachine om me duidelijk te maken dat ik moest bijbetalen als ik zo vroeg wilde inchecken. Het was daar inmiddels 6 mei 08.30 uur en ik had nog niet geslapen en wilde een beeeeeed! Dus ik had er best een paar centjes voor over! :) Eenmaal in de (eenvoudige, maar prima) kamer eerst mijn bed grondig geinspecteerd en toen ik geen vieze beestjes kon ontdekken, ben ik heerlijk een paar uur gecrasht.

Om 12.00 uur moest ik er verplicht uit van mezelf, douchen, korte broek aan en op stap. Buiten was het een graadje of 30 en bewolkt. Klammigheid ten top, phoe! Hoewel ik mijn paraplu had ingepakt en regen waarschijnlijker was volgens de weersverwachtingen, toch nog even terug naar boven om mijn zonnebrandcreme te halen. Je weet nooit... En wat zit er op mijn bed als ik de kamer binnen kom??? Een kakkerlak!!!! Ieew! Hij schrok net zo hard als ik. Alleen hij kan het niet meer navertellen. 1-0 voor Jet versus De Vieze Beestjes. Ha!

Eenmaal weer buiten heb ik eerst een heel eind gelopen richting centrum. Mijn kaartje had geen schaalverdeling en het was allemaal ietsiepietsie verder dan ik dacht. Via allerlei winkelstraatjes en shoppingmalls (ik begrijp nu dat sommige mensen het een 'shopover' noemen) kwam ik inmiddels zwetend en oververhit uit bij het water en een enorm reuzenrad. Zag er mooi uit vanaf de grond ;-). Ook het uitzicht over de stad en de enorme skyline was indrukwekkend. Daar ben ik op de speciale SIA hop on/hop off bus gestapt voor een ritje door de stad, met airco. Bijkomen! Ik ben uitgestapt bij de Botanische tuinen. Dat was een goede zet. Door het wandelen daar kwam ik lekker een beetje bij. Er vlogen heel grappige vogels rond (soort gemeen kijkende merels) en er liepen eekhoorntjes. Er was ook een speciaal (afgesloten) deel met een orchidieen tuin en dat was echt prachtig! Verderop in het park was de 'zwanenvijver'. Er zwommen grote vissen (meervallen?) en schildpadden. Hoe langer ik stond te kijken, hoe meer er op me afkwamen. Even later bleek waarom. Er kwam een moeder met twee kleine kinderen, die brood in het water gooiden. De vissen en schildpadden werden helemaal wild! Zoals wij de eendjes voeren, gaan zij dus met de kids de schildpadjes voeren. Lief! :-). Toen ik na een tijd moe en opnieuw te warm werd en weer weg wilde kon ik de uitgang niet meer vinden. Pfff. Ik heb echt heel lang lopen zoeken en ben na vragen en dwalen maar via een andere uitgang weggegaan. Nadeel was dat mijn bus hier niet stopte en ik daarna nog weer een hele tijd heb gelopen om een halte te zoeken. Eenmaal gevonden reed de bus net voor mn neus weg, grrr. Toen ik uiteindelijk werd opgehaald en lekker in de airco zat, reed ik mee om het rondje van de hop on/hop off bus af te maken naar een punt dat het dichtsbij mijn hotel lag. Het ging door de sjieke winkelstraten met rijen dure winkels als Prada en Rolex enz. Intussen werd het donker (uurtje of zes ofzo, niet over nagedacht, wat vroeg!) en besloot ik lekker naar het hotel terug te gaan. Daar een simpele hap gehaald bij de vele eettentjes, maar was te moe om er echt van te genieten. Moe, oververhit, uitgedroogd, maar voldaan belandde ik in bed. Maar ik heb nog lang liggen draaien, bang voor nog meer kakkerlakken, die ik gelukkig verder niet meer gezien heb.

De volgende ochtend, 7 mei, werd ik net voor mijn wekker (8 uur) wakker. Leve het tijdverschil! Dit doe ik thuis niet na :-). Koffer weer ingepakt, uitgecheckt, koffer gestald en op pad maar weer. Dit keer pakte ik, wijsgeworden, de metro naar het centrum en liep daar vandaan via Boat Quay naar China Town. Leuk sfeertje, van alles te koop, ik keek mijn ogen uit. Daar een Hindoeistische (zonder schoenen) en een Boedistische (met schoenen en omslagdoek) tempel bezocht. Wat een pracht en praal! In de laatste tempel was een 'dienst' bezig met allerlei rituelen, waarbij je als toerist mocht kijken. Indrukwekkend om te zien. Later nog op de foto geweest met een rijtje monniken (?), hilarisch! Voel me de grote lompe blanke Hollander tussen deze kleine mannetjes en vrouwtjes.

Vanuit China Town weer teruggelopen naar de rivier en in een mall weer een beetje afgekoeld en lunch gekocht. Wat was het klef en heet zeg. De hele dag een grijze lucht en dreigende wolken, maar het bleef wel steeds droog, dus niet te hard mopperen. Aan de kade van Clarke Quay mijn lunch opgegeten en toen aan boord voor een boottochtje door de stad. Mooi, die skyline vanaf het water. Onderweg wat zitten kletsen met een jongen uit Nieuw Zeeland. Spontaan uitgestapt bij Marina Bay, spontane beslissingen zijn goed! Nou ja, nu dus wel :-). Hier vandaan naar Gardens by the Bay gelopen. Dat is een mooi parkachtig gebied bij de rivier. Onderweg daarheen nog even afgekoeld in de airco van een enorm hotel met vier torens en een soort boot op het dak. Ik heb nog nooit zo'n luxe wc gezien als daar trouwens, haha. In sneltreinvaart naar de 55ste verdieping voor een uitzicht over de stad, maar daar stond personeel te vertellen dat ik een kaartje kon kopen op de begane grond, haha, nou laat maar, het was toch te bewolkt zag ik al. De Gardens zelf waren mooi. Er staan een soort reusachtige 'nepbomen', wat wel een leuke sfeer geeft. Er was van alles te zien buiten, maar ook binnen. Lachwekkend detail was dat er binnen een tentoonstelling was met Nederlandse tulpen! Natuurlijk toch even op de foto met mijn voeten in grote klompen en Nederlandse muziek (Tulpen uit Amsterdam!) op de achtergrond :-). Daarna een tijd door het park geslenterd en Cloud Forest bezocht (een 'indoor' deel van het park). Weer teruggelopen naar de metro en wat te eten gekocht bij een Food Court.

Bij het reuzenrad weer op de hopbus naar het centrum en toen brak de hemel dan toch nog open. Een enorme (!) stort(onweers)bui kwam neer!!!! Eerst dacht ik nog leuk op het open dak van de bus te blijven zitten om te kijken onder het regenschermpje, maar toen het ook begon te bliksemen had ik het wel gezien, hihi. De straten stonden helemaal blank. Met doorweekte schoenen de metro gepakt naar het hotel en me daar omgekleed en voorbereid voor de reis naar Brisbane.

De bus haalde me weer keurig op en op de luchthaven liep het als een trein. De vlucht verliep als het eerste deel: uitdeelwerk, eten, niet slapen (zucht) en dit verhaaltje typen :-). En toen na een tweede grote tijdtruc kwam ik dus op 8 mei 's ochtends eindelijk waar ik wilde zijn: in Australieeeee! :). Hoe het daar verder ging, vertel ik later. Nu eerst maar lekker naar buiten :) En de foto's volgen later!

Liefs allemaal! Hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat! Dikke knuf!

1. Anous:
    9 mei 2013
    Wat een heerlijk verhaal alweer van jou. Nog maar net weg en al enorme ervaringen. Geweldig. Alleen dat wandelen van jou ;-).
    Wat fijn dat alles ook goed verlopen is.
    In nu gewoon doen waar je zin in hebt en voorlopig niet op de tijd letten. Heel veel plezier in Australië. We wachten je nieuwe ervaringen af.
    Hier gaat verder alles goed. Gisteren een geslaagd verjaardagsfeest van Floor gehad, Jet die gaat staan en Pien die zonder zijwieltjes fietst en dat allemaal op 1 dag.

Lieve Jet, geniet!!!!!
  2. Mama:
    9 mei 2013
    Lieve Mar, wat een geweldig lang verhaal heb je al weer op de post gedaan. Dat was echt genieten bij het wakker worden! En dan te bedenken dat je inmiddels al weer in Brisbane bent aangekomen. Daar gaat de lange Australie-reis pas echt beginnen. Vol spanning wachten we op je nieuwe verhalen die je Downunder gaat beleven. Kus van mama.
  3. Papa:
    9 mei 2013
    Hoi Mar! Globetrotter! Neem je een apie voor me mee? Meid, wat heb je al weer een hoop meegemaakt. En wat zal je in zo'n korte tijd geweldig moe worden. Als ik jou was zou ik maar eens een lekkere sauna nemen of zo. Dat helpt je tenminste in Nederland wel goed. Voelt het lekker, zo op je eigen houtje je neus achterna lopen, zonder aan je werk en je verplichtingen te denken. Tenminste, dat zou ik heerlijk vinden. Helemaal niets hoeven. Lijkt me zalig. Ik heb geen idee wat Australië eigenlijk is voor een land of werelddeel. Zijn hier veel blanken, of juist veel aziaten? Ik heb me al voorgenomen om op Google streetview eens een kijkje te nemen in Brisbane. Geen idee wat ik kan verwachten, maar ik denk dat jij dat ook niet weet. Maar je komt er nog wel achter! Nou Meis, neem maar een apie voor me mee, of een ringstaartmakie of zo. Je mag ook een mooi australisch meissie voor me mee brengen, Kijk maar. Geniet van je reis, wij genieten van je verhalen!! Liefs Papa
  4. Karen Nobels:
    Hoi Mariette,
    Klinkt goed!! Ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    De nog altijd jaloerse Collega,
    Heel veel liefs
    Karen
  5. A-M:
    10 mei 2013
    Hi globetrotter,

Net genoten van je eerste reisverhalen. Zo heerlijk Mariette met alle grappige details. En dit is nog maar het begin.
    Hoop dat je daar snel in het Australische ritme zit en je helemaal kunt overgeven aan alle avonturen, zonder al te veel kriebelende, zoemende, vliegende en prikkende beestjes.

Je hebt 5 weken voor je waarin je elke dag een beetje meer los kan laten, go fot it!!! Geniet ervan lieve Mariette!

Liefs, A-M
  6. Carlijn:
    10 mei 2013
    Lieve jet,

Wat leuk om je zo te volgen en te lezen dat je typische mariet momenten hebt hihi
    Leuk verhalen en fotos !!!

Geniet ervan, kom tot jezelf en leef!!!!

Veel liefs carlijn